פ' בת 59 ועגונה לבעלה כבר 19 שנים. 19 שנים היא מחכה לחופש, מתפללת לגט, נלחמת, שורדת, חולמת, בוכה, מתחננת על נפשה ומתקדמת בחיים כששלשלות ברזל לרגלה. 19 שנים ואין אור בקצה המנהרה. היא הייתה בת 40 כשהחיים לצידו נעשו בלתי נסבלים והיא החליטה לעזוב את הבית ולהתגרש. כבר אז הודיע לה, כי לא יוכל  להמשיך את חייו עם אישה אחרת, ליבו נתון לה והוא יחכה עד שתשוב. הוא מחכה שתשוב כבר 19 שנים, מסרב לתת לה ללכת, אוחז בחייה באלימות שאין דומה לה וידה של המערכת קצרה מלהושיע.

פ' כבר חיתנה את חמשת ילדיהם, והיא עצמה חיה בבדידות נוראית בהעדר בן זוג לחלוק אתו את חייה. היא אישה דתיה, מאמינה באלוהים ושומרת מצוות. בפגישה שקיימנו השבוע, היא סיפרה שהיא מרגישה כמו רחל אמנו שהתפללה לילד. "אם אין מתה אנוכי" – ככה אני מרגישה היא אמרה, אם אין גט מתה אנוכי. אני מתפללת לאלוהים שישחרר אותי, שייקח אותי או אותו, אבל אני לא מסוגלת יותר לחיות ככה.

הסיפור של פ' נשמע קיצוני, אבל נשים נוספות חולקות איתה גורל דומה. כיום מיוצגות על ידי "יד לאישה" גם ד' שבעלה מעגן אותה כבר 17 שנים, בעוד שהוא עצמו נישא פעם שניה ויש לו ילדים במשפחתו החדשה; ר' שברחה מבעלה האלים לפני 15 שנים כשהיא בהריון, ומאז מחכה לכרטיס אל החופש; מ' שבעלה נעלם לפני 12 שנים ואין איש יודע אם הוא חי או מת; וא' שכבר 8 שנים יוצאת ובאה בבתי הדין הרבניים ובעלה שמתייצב לדיונים, מסרב לתת לה גט ומאמלל אותה בתירוצים מתירוצים שונים.

הצעירה שבהן, רק בת 20, הייתה נשואה שבועיים ועגונה שנתיים. המבוגרת שבהן בת 74, חיה בנישואים אומללים כ-40 שנים וכשרצתה להמשיך בחייה, נסחטה ע"י בעלה  ונאלצה לשלם מחיר כלכלי כבד כדי לזכות בחירותה.

יכולתי להמשיך כך הלאה, שכן "יד לאישה" מייצגת מדי שנה כ-150 נשים מסורבות גט ועגונות. כולן צמאות לחופש, כולן מוחזקות כשבויות בידי בעליהן, כולן נפגעות אלימות המשלמות בגופן בנפשן ובחירותן, על מעשיהם הנפשעים של בעליהן.

הן דתיות וחילוניות, עניות ועשירות, צעירות ומבוגרות. הן חיות בארץ או ברחבי העולם, כולן יהודיות, כולן נישאו כדת משה וישראל, כולן כלואות בחיי נישואים בניגוד לרצונן ולא יכולות להמשיך הלאה. המפתח לחופש שלהן נמצא בידי האיש אתו עמדו תחת החופה.

יום המאבק באלימות נגד נשים הוא גם היום שלהן. האחריות שלנו היא להעביר את המסר ברחבי העולם היהודי כי סרבנות גט היא אלימות, וסרבן גט הוא איש אלים שיש לגנות ולהוקיע מן החברה כעבריין לכל דבר. ביום הזה אנחנו מצופפות שורות ואומרות לא לסרבנות גט.

פנינה עומר, מנכ"לית ארגון 'יד לאישה' מבית רשת אור תורה סטון, ארגון הסיוע הגדול בעולם לעגונות ומסורבות גט

מוקד ארצי