השבוע בקול תרועה רמה, לאחר שנתיים של עגינות, זכתה מזל דדון לקבל את חירותה. מדינה שלמה עקבה בדריכות אחר ההתרחשות בבית הדין בשידור חי ממש. אישיות שמזוהה עם הפרשה צייצה בטוויוטר ש"בע"ה מקווה לבשר היום בשורות טובות", וכל הרשת נכנסה לכוננות.

כמו מבית האח הגדול קיבלנו עדכון מלא בזמן אמת: הוא הסכים. הוא עוד לא חתם. יש עוד פרוצדורה. עכשיו להתפלל. עכשיו הפרוצדורה. עכשיו הוא חותם. עכשיו הוא נותן. יש גט. שוחררה! את צהלות השמחה ניתן היה לשמוע מכל בית יהודי, הפיד הפרטי שלי היה מלא בתפילות וברכות, ואפילו מהדורת החדשות המרכזית נפתחה בבשורה המרגשת על שחרורה של מזל.

מזל הייתה מסורבת גט "רק" שנתיים, שנתיים שהם נצח. בית הדין פסק בעניינה חיוב גט, היא זכתה לחיבוק עצום מהחברה הישראלית, חיבוק שמחירו היה חשיפה נוראית מול המצלמות, לצידה גם מתקפה סרת טעם וחסרת שחר על כל שטען בעלה מפרי דמיונו, אך בסופו של דבר היא קיבלה גט ויצאה לחופשי. למזל היה הרבה מזל, כי מי כמונו יודע, היה יכול להיות הרבה יותר גרוע.

הסיפור הזה שעלה לכותרות צריך להיות צלצול השכמה לכולנו, הזדמנות לשאול מה ניתן לעשות, ולהתחיל לעשות. לא הכול תלוי בנו, אבל בואו נעשה את המינימום הנדרש – לחתום על הסכם קדם נישואים.

מדובר על הסכם הדדי שחותמים עליו בני הזוג, בדרך כלל לפני החתונה (אבל אפשר בהחלט גם לאחריה) ובו מנגנון משפטי הלכתי, שנועד להגן מפני סרבנות גט ולמנוע מצבים בהם נכפה על אחד מבני הזוג להישאר בקשר בניגוד לרצונו/ה החופשי.

משחר ההיסטוריה היהודית מקובל היה בשעת הנישואין לקבע בשטר משפטי את החובות בהן מתחייב הבעל כלפי אשתו בתקופת הנישואין, ואת התשלום שישלם לה במקרה וחלילה יסתיימו הנישואין. שטר זה קרוי כתובה והוא ממשיך ונוהג גם בימינו. דווקא ברגעי השיא של החתונה, אנחנו נדרשים לנהוג באחריות ולהניח יסודות שיבטיחו יחסי הוגנות וכבוד הדדיים גם בעתות משבר. ברוח מתווה זה, ובהתאם לקשיים המאפיינים את הנישואין והגירושין בדורות האחרונים, נּוסח הסכם קדם נישואים למניעת סרבנות גט, ואנחנו ממליצות להתייחס אליו כאל נספח הכרחי לכתובה.

האם אתם חתומים על הסכם קדם נישואים? אם לא, כדאי לעשות זאת בהקדם האפשרי. כן, גם אם התחתנתם לפני 20 שנים, גם אם אתם נשואים באושר. "הסכם לכבוד הדדי המחודש", נועד להבטיח כי במקרה של משבר בחיי הנישואין ינהגו בני הזוג זה בזו בכבוד ובהגינות. בעצם החתימה הם מתחייבים זה לזו שלעולם לעולם לא יחזיקו אחד את השני בכוח, אלא שהכוח היחיד שיחזיק אותנו יחד, יהיה כוחה של אהבה.

בואו נתחיל עם המינימום ההכרחי מתוך אהבה, מתוך אחריות חברתית וכדי להוות דוגמא אישית לילדינו. בואו נשנה את כללי המשחק, לא מתחתנים בלי לחתום על "הסכם לכבוד הדדי המחודש". הסכם קדם נישואין זו הפגנת האהבה שלנו.

 

פנינה עומר, מנכ"לית ארגון 'יד לאישה' מבית רשת אור תורה סטון, ארגון הסיוע הגדול בעולם לעגונות ומסורבות גט

מוקד ארצי